tisdag 30 juni 2009

Får vi lika mycket för pengarna från Röd tee?

Man kan också säga att eftersom många av oss tjejer inte riktigt vet vad vi missar så är det inget problem?!?! Men efter att ha läst artikel i Svensk Golf måste jag säga att jag kan känna mig lite snuvad. Visst har även jag noterat dåliga tees från röd, avsaknad av papperskorgar, skyltar gällande hålet längd och bolltvätt. Men nu blev jag varse ett helt nytt moment, att ofta hänger svårigheten endast i att vi tjejer saknar längd, när det samtidigt händer ju så mycket mer på banan. Både ledare och artikeln i Svensk Golf tar upp denna företeelse som uppenbarligen är ganska vanliga bland Sveriges banor att röd tee är för lång för den längd som snitt “damspelaren” har i sig.

burgolf-resort-pms-357cJag har själv aldrig spelat Burvik som medvetet tänkt på detta, så därför kommer jag till nästa år föreslå Burvik som alternativ för vår Ruffmuff Invitationals 2010. Eller varför inte en lite höstutflykt?  Då kan vi med egna ögon skaffa oss en uppfattning om vad det gör för vår chans att utmana oss mer i vår golf.  (klicka på bild)

Vad jag förstår så är det gamla brittiska influenser som styrt dagens rekommendation, 12-15 % skillnad. Då får vi inte glömma att det säkert tenderar vara en något herrklubbs betonad utgångspunkt. Vi kanske skall titta lite närmare på USA som har snitt 25 % mellan klubbtee’s för damer och herrar.

Tack chefredaktör, Tobias  Bergman, som tog upp det i Din ledare och med tillhörande artikel i Svensk Golf, läs hela artikeln här.

2 kommentarer:

  1. Marie, du patyprincessa, men Stockholm snyggaste klackar, som jag skall försöka komma åt någon gång. Men du minsann många strängar på lin lyra, och blev imponerad över ditt golfengagenang om damtee, och artikeln i Svensk Golf. Vem hade kunnat ana denna omsvängning från i lördags, Go Girl!!
    Ett tips på en bättre golftidning - Golfresan!!
    Den har det vi är ute efter också, förutom golf, mat, vin och resor...lite livet på en pinne!!
    Tack för senast föressten, och Karin, du får snart spela från gul tee om du inte skärper till dig!!! Kram fån 20 poängaren på 11 hål, inte så pjåkigt ;-))

    SvaraRadera
  2. Ja oss partyprinsessor emellan, alltid kul att tycka och skapa lite debatt om möljigt. Ja Karin skickar vi snart upp på Gul tee :-)

    Puss på Dig

    SvaraRadera