tisdag 19 maj 2009

Golf + Pilates = SANT

Har precis upptäckt en bok som Åsa Dengg med Jenny Hagman som bollplank vad gäller golfen. Att träna styrka för att bli en bättre golfare är väl inget nytt i sig. Jag som själv är helt såld på Pilates- träning, sedan många år tillbaka tycker därför att det är extra kul att det kommit ut en bok som speciellt tagit fram övningar för golfare.

Som glad hobbygolfare ser jag framförallt fördelarna med att undvika ond ländrygg, leder som belastas fel pga obalanser i kroppen. När Du golfar är Du ute och går i flera timmar och dessutom gör för kroppen en helt galen rörelse upprepade gånger. Även som amatör bör Du träna styrka och stabilitet.  Sedan kan jag bara nämna att jag slår längre också tack vara pilatesen, för tekniskt sätt rent golfmässigt har inget hänt denna vinter, heller……… blir så trött på mig själv!

Hur som helst jag kommer med glädje springa och köpa denna bok och hoppas på lite fräscha inspirerande träningsövningar att komplettera träningen med.

Pilates

Mer kraft i svingen och längre slag får du med Pilates som ger bättre bålkontroll, styrka och precision. Över 30 enkla och effektiva övningar för bättre och roligare golf.
Åsa Dengg, bokens författare, är en av Sveriges första personliga tränare. I många år har hon sett sina golfande klienter få omedelbar utdelning på golfbanan av Pilates. Därför vill hon nu dela med sig av sina erfarenheter och upptäckter i bokform.
Jenny Hagman, golfinstruktör och fystränare känd från Svensk Golf, har skrivit förordet och berättar hur Pilates hjälpt henne som golfare. Läs om vad som händer i kroppen i en sving och hur du med enkla övningar kan bli starkare, snabbare, rörligare och mer precis i din golf.

-Jag har jobbat med fysträning för golfare i flera år och Åsa frågade om jag ville hjälpa till med instruktioner och tips från golfperspektivet. Många av övningarna, som uppställning och stabilitet, är väldigt bra för golfaren, säger Jenny Hagman.

Mer om boken går också att läsa i en artikel i  Golf.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar